MapleStory Finger Point

måndag 31 januari 2011

Ser inte framemot första veckan på ICA

Nu var det ett bra tag sedan jag blogga.
Men jag har haft mega härliga dagar hos flickvännen.
Jag åkte ju dit i torsdags efter jag hade kollat på lokalen jag skaffat mig
en praktikplats på. Grejen är den att innan jag kom dit kändes det bra och
rätt spännande med att få komma till ännu en ny butik att visa framfötterna.
Men efter jag hade fått träffat personalen och jag såg dess nackdelar i lokalen,
så ändrade det sig snabbt. Min inställning är den motsatta och det känns lite
som att de vill utnyttja mig då jag egentligen inte får börja idag.

Tidigaste dagen jag börja är imorgon, då allt med försäkringskassan står för försäkringarna.
Skulle något hända idag har jag inga garantier om att få hjälp. Funderade mycket igår om
jag skulle ta och vara “sjuk” idag. Eftersom det är en säkerhet för min egna del att vänta
tills jag får allt försäkrat. För idag är jag inte försäkrad på något sätt om nått skulle hända där.

Ni som gärna vill veta nackdelarna med allt detta med ICA praktiken är många enligt mig.
Först och främst kommer det vara svårt för mig att kommunicera med mina arbetskamrater.
Två stycken har väldigt svårt med språket och pratar sitt modersmål kinesiska ute i butiken,
även om dem inte får det enligt butikschefen som jag hade intervju med. Skulle jag vid något
tillfälle ha hjälp och fråga en annan personal, så har vi en där som inte pratar för han inte vill.
Ett hinder som han har klarat sig bra med även om han inte pratar, skriva lappar går ju.

Det känns lite jobbigt att det är samma omklädningsrum vare det sig är killar eller tjejer.
Att visa upp hud inför människor är inte det roligaste när man inte är speciellt nöjd med sig
själv. Och absolut inte för nya människor man knappt delat ord med.
En gammal kompis på facebook sa att det är väll bara en fördel att ha samma omklädningsrum
med tjejerna, för det finns väll rätt söta tjejer som jobbar där? Men jag tycker nog det överväger
att få klä om för arbetes arbetstimmar lite mer ifred.

Eftersom man bär ICAs t-shirt, fliströja, byxor och skor. Så är det allt utom underkläder och
strumpor som är på kroppen. Man känner sig ju inte lite naken vid ett sånt tillfälle.
Angående lokalen fick jag höra hela tiden under intervjun i tisdags förra veckan,
hur liten och trång den är. Jag tänkte så liten kan den väll inte vara? Men den
var verkligen trång och själva upp byggets form på butiken är riktigt dåligt.
Nu klagar jag en massa och det är jag väl medveten om, men jag har nog
inte varit på en sämre arbetsplats tidigare. Detta stället har verkligen en
låg standard. Lokalen är frånbörjan inte lämplig för att ha butik i, men de
har köpt upp allt mer och mer lokaler intill för att bygga ut den.
Så det är helt kaos när det gäller rummen.

Helt ärligt förstår jag inte hur dem har tänkt från början.
Dem har massa anmärkningar på sig från hälsokontroller och skydd-enheten.
Så bara där låter det som att det är en affär i riskzonen för att försvinna men
sedan är det också frågan om hur allvarligt det är. Hur som helst ser jag inte
framemot denna veckan på ICA.

Jag ska försöka stå ut ett par dagar men det känns inte alls bra det här.
Ska ta mig lite frukost och förbereda mig för att få jobba från 8-13 idag.

1 kommentar:

  1. 1)Ju mer svenska de använder i vardagen, desto snabbare lär man sig. Och mimspel, kroppspråk och engelska kommer man långt med. Vill han inte prata, ta reda på varför och försök åtgärda det.

    2) Tkr du det är jobbigt att byta om inför andra kan du byta om hemma eller använda toaletten på arbetsplatsen där du får vara ifred. och vem har sagt att du inte kan ha tunt linne eller liknande under arbetströjan?

    3) Trångt? även som nybörjare/praktikant har du väl ändå rätt att komma med förslag på idéer och förändringar som gör arbetsplatsen bättre.....

    4) även om du ser det negativt det så finns det positiva saker också. Det gäller bara att se dem, hur små eller stora det än är!

    SvaraRadera