MapleStory Finger Point

måndag 17 november 2014

Tipps & Mål – Version 14.11.17

Hur gammal ser jag ut att vara på kortet? Ler med tungan ute
gammal jocke

Kände för ett extra inlägg direkt efter jag skrev mitt andra.
Jag skrev tidigare om vad jag har hunnit med på 4 år tillsammans med Caroline.
Mina drömmar är relativt små om man spelar korten rätt och ger det några år utan
någon deadline. Allt får ta den tiden det behövs för att uppnå det men med tanke på
hur vi lever vårt liv så tar det nog inte allt för lång tid om man har det man önskar.
Ni som läste det förra inlägget vet att jag har fått bockat av en del saker från
listan vad man “brukar” göra under sitt liv, så som resor, köpt sig ett boende
och bil (Caroline kör den men den är ju min med konstigt nog).

Mitt tipps att samla inte på er en massa räkningar och håll nere på alla
tjänster och försäkringar. Räcker med hemförsäkring och till bilen om
man nu har det. Jag har dock fått “one in a life-time” chans att betala
35kr (numera 45kr) i månaden för att få årlig en check och fixat till
mina tänder om det skulle hända något som hål, ta bort tandsten osv.
Vissa grejer kan man hänga på med många tjänster drar ner ens
ekonomi som in i helvete. Boendekostnaden är den stora boven
om man bor där det är dyrt, vi har det billigt men vi har ju lånet
att ta hand om också (så det blir som ett dyrt boende).

“Hur fan har ni råd till allt? Rånar ni tanter & gubbar, eller säljer ni knark? haha!”
        //  halvbror Michael

Skriver detta för det har med kategorin att göra och är INTE för att skryta.
Ni som läser det får tolka det som ni vill men jag lägger bara korten på bordet
för att ni ska se hur det har gått för mig och min sambo även om jag inte kunnat
arbeta (låter också dumt men ah…). Jag ska vara helt ärlig nu och säga att vi
tillsammans får in ungefär vad en person har i lön om man har utbildning för sitt
yrke (runt tjugotusen är nog rimligt som standard). Och det är ju i sig väldigt
lite pengar varje månad, men beroende på hur mycket utgifter man har är det
ju olika hur ekonomin ser ut. Vi betalar av våra lån väldigt hårt och våran
bankman förstod inte hur vi kunde betala så mycket varje månad när vi
knappt har någon inkomst (han visade sin chef om vårat fall och han
var lika chockad som honom). Detta är en utav dem roliga delarna
man kan uppnå om man spelar rätt kort, bo i fint område och
betala dyrt? Eller bo helt okej och ha mer pengar över varje
månad, vad tycker du? Såklart ska man välja ett område
man känner sig trygg i i förstahand (enligt mig).

Nog om mina tipps, allt detta visste ni säkert!
Om inte, tänk över om det finns något ni kan
spara in på och hitta på något roligare för.

 

Detta är mina mål som jag kom på nu som jag ser framemot.

  • Återgå till att arbeta så vi kan få en bättre ekonomi
    som leder till att våra mål kommer gå snabbare att uppnå.
    (Får just nu från försäkringskassan pga. att jag är heltids sjukskriven).
  • Resa tillbaks till Thailand för semester, blir en vecka
    första visiten för att inte vara utan Max allt för länge.
    (Kommer bli jobbigt att vara utan våran Max)
  • Sålt våran nuvarande lägenhet för något större.
    (uppgradera från en 2:a till en 3:a)
  • Få klurat ut / lärt mig mig mera om min nya “hobby”.
    (kommer inte kunna börja med det snart vad jag tror)

 

PS:
Förresten! Jag måste bara säga en sak angående saker har skaffat
oss hittills. Vi har ju tagit genvägen med att ta lån och jag har alltid varit
negativ / tvär emot att låna pengar överhuvudtaget. Men jag tycker att det
finns vissa saker man kan ta lån på som är vettiga, men klarar man det
utan att ta lån så är det ju såklart bäst. Boende och färdmedel som bil
är inga onödiga köp, eftersom boendet kommer bli en investering.

Och bilen behöver man för att underlätta livet i sig, med att åka till sitt
arbete, handla och inte behöva snylta på ens familj som har bil om man
vill köpa något långt borta. Och extra info för dem som inte vet så mycket
om lån osv, så måste du ha minst 15% av totala summan du vill låna hos din
bank (gäller inte SMS-lån osv, dem ska du låta bli för räntan är super hög).

2 kommentarer:

  1. Åh vi lever endast på min lön, ca 22.000, och det fungerar jättebra för oss också. Sparar ca 4000-5000:-/månad. Vi äter vad vi vill och reser två gånger per år. Så ja man kan absolut leva 2 personer på 20.000/månaden och fortfarande leva gött. Man får bara prioritera rätt! Och lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Sandra :)
      Precis som du säger, man får prioritera rätt så går allt galant.

      Radera